חדשות

שתי הצעות חוק לצמצום נזקי העישון אושרו בוועדת השרים לחקיקה

הצעת חוק אחת אוסרת על מכירת סיגריות אלקטרוניות ונרגילות בטעמים והשנייה תחייב פרסום תמונות אזהרה על גבי חפיסות סיגריות | ארגוני הבריאות בירכו על קידום הצעות החוק

האזהרות הגרפיות על גבי קופסאות הסיגריות הוכחו כיעילות בצמצום צריכה של סיגריות ובהגברת המודעות לסכנות. צילום: שאטרסטוק

שתי הצעות חוק לצמצום נזקי העישון אושרו אתמול בוועדת השרים לחקיקה. האחת אוסרת על מכירת סיגריות אלקטרוניות ונרגילות בטעמים והשנייה תחייב פרסום תמונות אזהרה על גבי חפיסות סיגריות. הצעות החוק יעברו כעת לקריאה טרומית.

את הצעת החוק בעניין תוספת טעמים וריחות לנוזלי סיגריות אלקטרוניות ונרגילות הגישו חברי הכנסת בועז ביסמוט, אלי דלל וניסים ואטורי (ליכוד), צבי סוכות (הציונות הדתית) ואחמד טיבי (תע"ל).

איסור דומה על שיווק ומכירת מוצרי אידוי בטעמים קיים במדינות רבות כולל באירופה ובארה"ב. מחקרים מראים כי ילדים ובני נוער מאמינים כי מוצרים בטעמים מזיקים פחות והם נמשכים למוצרים בטעמים מתוקים. הסיגריות האלקטרוניות מהוות שער אל עולם העישון ולהתמכרות לניקוטין.

הדרישה להוספת תמונות הממחישות את נזקי הסיגריות לחפיסות, כפי שנוהגות מדינות רבות בעולם, הוגשה ב-19 ביוני על ידי חה"כ אושר שקלים (ליכוד) והיא משותפת עם חה"כ אופיר כץ וח"כ בועז ביסמוט. ישראל אימצה אמנם את האמנה הבינלאומית המחייבת מראה אחיד של כלל מותגי הסיגריות, אולם מקרב המדינות שאימצו את האמנה ישראל נותרה היחידה שלא כללה הצגת תמונות גרפיות על גבי החפיסות. מחקרים שנעשו הצביעו על כך שהאזהרות הגרפיות הוכחו כיעילות בצמצום צריכה של סיגריות ובהגברת המודעות לסכנות.

ההסתדרות הרפואית בירכה על  היוזמות. "תמיכת הממשלה בהצעות החוק שעל הפרק מהווה צעד חשוב, שיש בו כדי להדביק את הפער מול שורה של מדינות מערביות הנאבקות בנזקי העישון ובנזקי הסיגריות האלקטרוניות בקרב בני נוער בפרט", אמר יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי.

הוא הוסיף ואמר כי "חברה חפצת חיים חייבת לעשות הכל על מנת להילחם בנזקי העישון ובגורמים האינטרסנטיים שמבקשים להפוך דורות נוספים של צעירים למכורים וכי אין ספק שיש לברך על הצעת חוק שתפחית את השימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב צעירים".

תעשיית הטבק משקיעה מאמצים ומשאבים עצומים בפיתוי קהלים חדשים להתמכרות המסוכנת. קהל היעד המועדף עליה הוא בני הנוער וצעירים. יותר מ-100 מדינות בעולם מתמודדות מול תקציבי העתק שמשקיעות חברות הטבק בפרסום ושיווק באמצעות יישום סעיף 11 באמנה (FCTC WHO), הממליץ למדינות החתומות עליה לשלב אזהרות בתמונות גדולות על כל האריזות ותוויות של מוצרי טבק. כאמור, ישראל היא המדינה היחידה אשר הטמיעה חפיסות אחידות, ללא שילוב של אזהרות גרפיות. זאת, על אף שהאזהרות בתמונות הוכחו כסיפור הצלחה.

במכתב ששיגרו ראשי איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל והחברה הישראלית לרפואת התמכרויות, לוועדת השרים לחקיקה, ציינו הכותבים כי הם מברכים על הגשת הצעות החוק והוסיפו בנוגע לחומרי הטעם והריח המוספים לסיגריות האלקטרוניות ולנרגילות כי מעל 80% מבני הנוער ציינו כי מוצר העישון הראשון שקנו היה בטעמים (בהשוואה לפחות מ- 55% מקרב המבוגרים). בסקירה מקיפה של מחקרים איכותניים נמצא כי מרבית הנסקרים חשבו כי מוצרים עם טעמים הם פחות מזיקים בהשוואה למוצרים ללא טעמים, וציינו כי לטעמים תפקיד חשוב בהתחלת השימוש במוצר.

נושאים קשורים:  מניעת עישון,  הצעת חוק,  סיגריות אלקטרוניות בטעמים,  חדשות,  הר"י
תגובות