חדשות

ב"איכילוב" בוצעה צריבת גידול סרטני בעומק המוח בעת ערות. צפו:

ד"ר עידו שטראוס, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית: "צריבת הגידול בוצעה בעת שהמטופל ער לחלוטין על מנת לוודא שאזורים מוחיים סמוכים לאזור הצריבה לא נפגעים"

ד"ר עידו שטראוס, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית ב"איכילוב". צילום: דוברות ביה"ח

במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב ביצעו לאחרונה ניתוח לצריבת גידול סרטני בעומק המוח, באמצעות לייזר, כשהחולה ער לאורך כל התהליך.

ב"איכילוב" נמסר כי אמיר קולבן, בן 69, הוא המטופל הראשון בארץ שעבר הליך חדשני להרס גידול סרטני בעומק המוח באמצעות צריבה בקרן לייזר כשהוא ער לחלוטין.

קולבן, כוריאוגרף ומנהל אמנותי של להקת מחול, אובחן כחולה סרטן בעומק המוח לפני כשנה. "התחילו להופיע לי טיקים קטנים", סיפר. "לאחר שראיתי שאינם חולפים, החלטתי ללכת ולהיבדק".

קולבן הופנה לד"ר עידו שטראוס, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית במערך הנוירוכירורגי, שסיפר: "הגידול היה ממוקם בעומק המוח באזור הנמצא בסמיכות לאזורי שפה ומוטוריקה. כאשר שוחחתי עם אמיר לגבי האפשרויות הטיפוליות, הועלתה גם אפשרות טיפולית של צריבת הגידול באמצעות קרן לייזר. הוא הפתיע ושאל אותי, האם לנוכח העובדה שהגידול נמצא באזור קריטי יהיה ניתן לבצע את הפרוצדורה הזו בערות? השבתי לו", סיפר ד"ר שטראוס, "שטרם ביצענו את הפרוצדורה הזו בארץ במצב של ערות ואני מוכן לבדוק היתכנות של פעולה כזו".

צפו: ניתוח לייזר בערות לצריבת גרורה מוחית >>>

"היה לי חשוב שהאזורים המוטוריים והקוגניטיביים יישמרו במהלך הפרוצדורה והייתי חייב לנסות אותה כי היא הכי פחות מסוכנת ופולשנית עבורי", הסביר קולבן. ואכן, לפני חודשיים בוצע ההליך, כאשר קולבן ער לחלוטין לאורך כל הניתוח.

פעולת צריבת הלייזר משלבת בין טכנולוגיית לייזר זעיר פולשנית וסריקת MRI מתקדמת המאפשרת בקרה בזמן אמת של גודל האזור הנצרב במוח. תהליך הטיפול כולל בשלב הראשון השתלת סיב אופטי עדין בצורה מדויקת למרכז הגידול באמצעות רובוט ניתוחי, דרך חור קידוח זעיר בגולגולת בקוטר של כ-3 מ"מ.

בשלב השני, המתבצע במכשיר ה-MRI, מחובר הסיב האופטי למערכת הלייזר Visualase לצורך ביצוע הצריבה עצמה תוך כדי בקרה מדויקת של עליית הטמפרטורה בגידול המביאה להשמדתו.

"הפעם בוצעה הצריבה כאשר המטופל שוכב ער בתוך מכשיר ה-MRI, עובדה שאפשרה לשלב את יתרונות ניתוח הלייזר עם ניטור נוירולוגי מתמשך על מנת לוודא שאזורים מוחיים סמוכים לאזור הצריבה, שאחראים על תפקודים קריטיים, לא נפגעים", הסביר ד"ר שטראוס.

קולבן עבר את הניתוח בהצלחה וכבר למחרת שוחרר לביתו. "שבוע אחרי הניתוח חזרתי לרקוד", הוא מספר, "ובמקביל אני ממשיך לקבל טיפולים אימונותרפיים ששומרים על המחלה במצב סטטי".

נושאים קשורים:  ד"ר עידו שטראוס,  גידול מוחי,  נוירוכירורגיה,  חדשות,  איכילוב
תגובות
אנונימי/ת
21.04.2023, 17:11

הפערים בין הפריפריה למרכז רק גדלים

22.04.2023, 15:36

מדע בדיוני.
וכבר לא צריך להיות מיליונר בשביל לקבל את הטיפול הטוב ביותר.

אנונימי/ת
22.04.2023, 15:40

כל הכבוד לעדו ולצוות.

אנונימי/ת
23.04.2023, 12:16

ד״ר שטראוס פורץ דרך בהרבה טיפולים.