COVID-19 עולמי

סוכנות התרופות האירופאית: לא זוהה קשר בין חיסון האומיקרון לשבץ

במשרד הבריאות הבהירו: גם בארץ לא דווח על מקרים של שבץ מוחי במבוגרים בטווח הזמן המצוין בהודעת ה-FDA | פרופ' זרקא: "מחלת הקורונה היא שמייצרת קרישיות יתר של הדם ולא החיסון עצמו"

מתן מנת חיסון נגד קורונה לאישה מבוגרת. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

על רקע הודעת רשויות הבריאות האמריקאיות משבוע שעבר בדבר חשד ראשוני לקשר בין החיסון הייעודי לאומיקרון של החברות פייזר וביונטק לשבץ מוחי בקרב מבוגרים בסמוך לקבלת החיסון, הודיעה אמש (ד') סוכנות התרופות האירופאית (EMA) כי לא מצאה סימנים לקשר אפשרי זה. כך דיווח הבוקר עידו אפרתי ב"הארץ".

כפי שפורסם ב"דוקטורס אונלי", מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) והמרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) הודיעו בסוף השבוע שעבר כי מערכת הניטור של תופעות החיסון איתרה כי לבני 65 ומעלה יש נטייה גבוהה יותר ללקות בשבץ מוחי איסכמי, הנגרם בשל חסימה בכלי דם ב-21 הימים שלאחר קבלת החיסון. החשש מתייחס לתרכיב החיסון המשולב נגד נגיף הקורונה בכלל והאומיקרון בפרט, שניתן בישראל במנה החמישית.

בהודעת רשויות הבריאות האמריקאיות כי "על אף שמכלול הנתונים אינו מצביע על כך שמדובר בסיכון קליני אמיתי, אנו מאמינים שחשוב לשתף מידע זה עם הציבור". עם זאת הודיעו כי הן ממשיכות להמליץ לאנשים בסיכון להתחסן נגד קורונה בחיסון של "פייזר".

בתגובה, יצרניות החיסון פייזר וביונטק פרסמו הצהרה ובה נכתב כי "לא נצפו ממצאים דומים במערכות ניטור אחרות בארה"ב ובעולם, ואין מספיק ראיות כדי להסיק קשר בין חיסון הקורונה המשולב לשבץ מוחי".

בהודעתה אמש של סוכנות התרופות של האיחוד האירופאי נכתב כי "עד היום לא זוהה סימן כזה באיחוד האירופאי" וכי ימשיכו "לבחון את כל הנתונים הזמינים".

בישראל חוסנו עד כה כ-356 אלף ישראלים בחיסון המשולב. משרד הבריאות פרסם השבוע הבהרה כי בארץ לא דווח עד כה על שום מקרה של שבץ מוחי בטווח הזמן המצוין בהודעה האמריקאית וכי האיתות עלה במערכת אחת בארה"ב מתוך כמה מערכות מעקב.

על פי הדיווח, פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, מסר במסיבת עיתונאים כי גם במדינות אחרות בעולם, כולל בישראל, "לא מצאנו ממצא כזה גם אחרי שחזרנו ובדקנו מחדש את כל הנתונים שלנו לאחר ההודעה".

לדברי הפרויקטור, "מחלת הקורונה היא שמייצרת קרישיות יתר של הדם ולא החיסון עצמו. התופעה הזו מתוארת בעבודות שנעשו ברחבי העולם וגם במחקר ישראלי, שמראה כי אנשים שחולים בקורונה מפתחים שבץ מוחי סביב התחלואה בשל קרישיות הדם, שנגרמת כתוצאה ממחלת הקורונה. במחקר הישראלי נמצאה עלייה בסיכון לשבץ מוחי של פי 3.3 בשבוע הראשון לאחר המחלה בקורונה".

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  אומיקרון,  שבץ מוחי,  חדשות,  פרופ' סלמן זרקא,  פייזר,  ביונטק
תגובות
אנונימי/ת
20.01.2023, 10:25

אז אמרו. מי מאמין למשרדי היח"צ של יצרניות הזריקות?

אנונימי/ת
20.01.2023, 11:21

תאמין בדרעי...

20.01.2023, 21:45

ההתמקדות באבחנות ספציפיות עלולה להסתיר בעיה כוללנית יותר.
ההסתמכות על מחקרי תצפית עלולה להביא להטיה ועמימות.
ניסוי מבוקר בהקצאה אקראית, כמו זה שבוצע לחיסון הראשון ב-2020, הוא מקור המידע הטוב והאמין ביותר. הניסוי ההוא הראה עליה משמעותית בארועי בריאות חמורים בקבוצת ההתערבות בהשוואה לקבוצת הסליין.
(ארועי בריאות חמורים הם מדד כוללני, המכיל גם מקרי קוביד-19 וגם תופעות לוואי)
למרבה התמיהה, התוצאה החשובה הזו נדחקה לטבלה S3 בנספח, ונעלמה מעיני הרגולטורים.
https://www.nejm.org/doi/suppl/10.1056/NEJMoa2034577/suppl_file/nejmoa2034577_appendix.pdf

24.01.2023, 18:37

מתנגדי חיסונים כבר חוגגים על הסיגנל של הסידיסי...