Doctalk

החולה הכרוני - היבטים אתיים בעידן הדיגיטלי: מה צופן העתיד?

פרק חדש של DocTalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל. עו"ד עדי ניב-יגודה בשיחה עם הילה קורח

14.12.2020, 15:05

העידן הדיגיטלי בו מתנהלים חיינו טומן בחובו הזדמנויות ואתגרים רבים בפני הצוותים הרפואים המטפלים. קצב השינויים האדיר, כמות הידע האמיתי והשקרי ברחבי הרשת וברשתות החברתיות הוא אינסופי, ובמבט לעתיד קשה לצפות לאן כל זה מוביל ומה המשמעות של השינויים הרבים על היבטים שונים בטיפול במטופלים בכלל ובחולים כרוניים בפרט.

עו"ד עדי ניב-יגודה, מומחה במשפט רפואי ומדיניות בריאות, מרצה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ת"א ובפקולטות לניהול מערכות בריאות במכללה האקדמית נתניה ובאוניברסיטת בן גוריון בנגב, התארח בפרק חדש של DocTalk, לשיחה עם הילה קורח על ההיבטים השונים בטיפול בחולה הכרוני.

על הצורך לדברר את זכויות החולה ודרכי מימושן ציין עו"ד יגודה: "כסוכני מידע אחד הדברים החשובים למטפלים בכל רצף מקצועות הבריאות, זה להנגיש מידע מהימן למטופל בצורה כזו שיהיה ניתן למימוש בהיבט הקליני רפואי וגם בהיבט סוציאלי כלכלי."

על המדיניות הנוכחית לתחלואה כרונית בישראל והתחזיות להתפתחות תחלואה בעתיד הדגיש עו"ד יגודה: "מדינת ישראל עד 2035 עומדת לחוות את הזינוק החד ביותר בשיעור הזדקנות האוכלוסייה מבין כל מדינות ה-OECD ולהכפיל את שיעור הקשישים ביחס לאוכלסייה וכל זאת ניצב בפתחה של מערכת בריאות שחווה במידה רבה שחיקה ממושכת, הן ברמת התשתיות הפיזיות והן ברמת כוח האדם".

על השאלה כיצד להתייחס לחולה הכרוני המוצף במידע ממקורות שונים השיב: "האמון הוא הכלי הבסיסי ביותר להיענות, הצלחה וחזרה לטיפול לכן הנקודה המאתגרת ביותר למטפל היא לדעת כיצד המידע התקבל אצל המטופל. הדברים עלולים לחזק או לפגוע באמון וחשובים לא פחות מהמימד הקליני".

בהתייחס לטיפול בחולה כרוני בעוד כעשור הדגיש ניב יגודה: "מצד אחד, הטכנולוגיה מאוד שיפרה, ייעלה ואף קידמה תהליכים, אבל מצד שני אסור לנו לשכוח שהאדם הוא בלב הטיפול ואל לנו להתמכר לנוחות שטכנולוגיה מביאה איתה".

לו"ז האזנה:

2:58 הגדרה רגולטורית לחולה כרוני

4:16 המטפל כסוכן מידע - הצורך לדברר את זכויות החולה ודרכי מימושן

18:41 פייק ניוז, כיצד להתייחס לחולה הכרוני המוצף במידע 

26:54 הטיפול בחולה כרוני בעוד עשור

האזנה נעימה!

התכנית הוקלטה באולפני SPS

הפרק בחסות חברת נוברטיס

נושאים קשורים:  עו"ד עדי ניב-יגודה,  הילה קורח,  טיפול בחולה כרוני,  רפואה בעידן דיגיטלי,  פודקאסט,  doctalk