חדשות

פרופ' חגי לוין תבע את חברת הסיגריות שהשמיצה אותו ויפוצה ב-100 אלף שקל

חברה לשיווק סיגריות אלקטרוניות כינתה את יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור "שקרן" ו"מושחת" בדף הפייסבוק שלה ותפצה אותו ב-100 אלף שקל | הר"י: "תומכים בעמדתו - סיגריה אלקטרונית מזיקה ויש למסותה"

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור. "נדרשת בדחיפות הקמת יחידה אפידמיולוגית ייעודית בתוך מתחם נתב"ג"

שופטת בית משפט השלום בפתח תקווה, מירב כפיר, חייבה חברה ישראלית המשווקת סיגריות אלקטרוניות ואת שני בעלי מניותיה, לשלם לרופא, פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, העוסק בין השאר בחקר נושא העישון, פיצויים בסך 100 אלף שקל ועוד 20 אלף שקל הוצאות משפט. זאת, לאחר שהשמיצו אותו בכתבות שפורסמו בעמוד הפייסבוק של החברה ושבהם כונה פרופ' לוין "שקרן" ו"מושחת".

פסק הדין המשתרע על 18 עמודים ניתן ביום שישי האחרון בעקבות התביעה שהגיש פרופ' לוין באפריל 2018 באמצעות עורך דין סער גרשוני. בתביעה המתוארת בפירוט בפסק הדין תוארו וצוטטו פרסומים שהופיעו בעוד הפייסבוק של החברה טייקאייר ישראל לאחר שפרופ' לוין הופיע בתכניות שונות בטלוויזיה ובהן הביע עמדתו, לפיה סיגריות אלקטרוניות מזיקות לבריאות ויש למסותן.

בעמוד הפייסבוק של החברה וגם בעמוד אישי של אחד הנתבעים הופיעו בתגובה להופעות של פרופ' לוין גם ביטויים כגון: "מדובר בעוד רופא שאיבד את שבועת הרופא עבור עגל הזהב שלו".

בין השאר נאמר על פרופ' לוין בעמוד הפייסבוק של החברה, כפי שמצטטת השופטת כפיר בפסק הדין, שהוא "אחד המושחתים הגדולים בתעשיית הבריאות בישראל" ובמקום אחר: "דוקטור מושחת המשרת את חברות התרופות" וגם "שקרן ומושחת". בנוסף לטקסט הופיעה גם תמונתו. החברה ושני הנתבעים האחרים קיבלו עוד לפני הגשת התביעה נגדם, מכתב התראה ובו דרישה להסרת הפרסומים הפוגעניים – אך הם לא נענו.

בפסק הדין קבעה השופטת כפיר כי מעיון בפרסומים שהופיעו בעמוד הפייסבוק של החברה נגד פרופ' לוין "הם עולים בכדי לשון הרע. הנתבעים ייחסו לתובע כינויים של 'שקרן', 'מושחת' וכן יחסו לו מעשים של לקיחת שוחד וביצוע מעשים ממניעים זרים. לשיטתם, התובע יוצא כנגד השימוש בסיגריות האלקטרוניות ועל כן טוען כי יש למסותם, 'רק בשל בצע כסף וללא כל בסיס מדעי'".

אולם על כך ציינה השופטת: "מדובר בשימוש מתלהם במילים פוגעניות ומזלזלות תוך ייחוס מעשים אסורים שכלל לא הוכחו לפני". עוד קבעה: "מחלוקת מדעית בין הצדדים איננה נותנת לגיטימציה לבטא מילים כמו שקרן ומושחת בפוסט בעל תפוצה רחבה כלפי התובע המחזיק בדעה מדעית שונה מזו של הנתבעים ואף בתוקף תפקידו חקר את הנושא".

עוד ציינה השופטת: "אני סבורה כי השימוש של הנתבעים במילים 'מושחת' ו'שקרן' והזלזול בתובע כפי שעולה מקריאת הכתבות, כולם כמכלול בכל אחד מהפרסומים שלעיל, תוך ייחוס לתובע מעשים בעלי אופי פלילי, מהווים לשון הרע ויש בהם כדי לפגוע בשמו הטוב של התובע, לבזותו, להשפילו ולפגוע במשרתו. ייחוס מעשים אלה אינם מהווים העברת ביקורת לגיטימית ואינם חוסים תחת הזכות לחופש הביטוי - שהיא זכות יחסית ונשקלת בנסיבות העניין".

עוד קבעה השופטת כפיר כי הנתבעים לא הוכיחו את ההגנה של "אמת בפרסום" או "תום לב" והטילה אחריות על בעל החברה ומנהלה בפועל ועל שותפו.

בהתייחסותה לגובה הפיצוי, פסקה השופטת כי "יש לקחת בחשבון בין השאר את העובדה כי מדובר בפרסומים פוגעניים ומכפישים, חוזרים ונשנים, בעלי תפוצה רחבה וזאת בנוסף לכך שהנתבעים ממשיכים גם אחרי הגשת התביעה לפרסם אמירות פוגעניות כנגד פרופ' לוין".

בתגובתה לפסק הדין שמסרה הבוקר (ב') ההסתדרות הרפואית נאמר: "בית המשפט קבע כי פרסומי חברת הסיגריות האלקטרוניות כנגד פרופ' חגי לוין אינם אמת ומהווים לשון הרע. בית המשפט קיבל את כל טענותיו. לפסק הדין חשיבות רבה בהגנה על אנשי ציבור ובמיוחד רופאים הפועלים למען בריאות הציבור, מפני השתלחות מכפישה וחסרת ביסוס. העמדה שהביע פרופ' לוין, כיום פרופסור חבר באוניברסיטה העברית-הדסה ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, היא כי סיגריה אלקטרונית ממכרת ומזיקה לבריאות ולכן יש למסותה וזוהי גם עמדת ההסתדרות הרפואית ומשרד הבריאות, המבוססת על הידע המדעי בתחום".

נושאים קשורים:  פרופ' חגי לוין,  חדשות,  פסק דין,  לשון הרע,  סיגריות אלקטרוניות,  הר"י
תגובות
10.02.2020, 19:10

הנסיונות להשתיק ולהפחיד אנשי מקצוע, ובמיוחד רופאים מתחום בריאות הציבור, ימשכו כל עוד מעורבים אינטרסים כספיים- תודה לפרופ' חגי לוין שביושר ואומץ לא וויתר, ולבית המשפט שנתן ללו ולטובת הציבור- גב. ככה צריך.

10.02.2020, 22:55

שלום רב לך אנונימי פחדן!
מפחד מתביעה נוספת ולכן ממשיך בעילום שם הפעם במסכת ההשמצות? גם השמצות מרומזות מסוג זה יכולות להגיע לכדי כתב תביעה נוסף והרשעה נוספת בבית המשפט... וכמובן גם לפסיקה וסנקציות חמורות בהרבה!

אנונימי/ת
11.02.2020, 09:29

טוב מאד, כל הכבוד לפרופ' לוין, רק שהקנס הוא קטן מאד ולא יעצור את משווקי הסיגריות.

בנוסף, איפה תגובת הר"י ותגובת משרד הבריאות לרופאים שכתבו על הסיגריות חוות דעת חיוביות תמורת תשלום. מה עשו ומה נקטו כלפיהם?????????????????

11.02.2020, 10:09

כל הכבוד לפרופ' חגי לוין על המאבק למען האמת.

אנונימי/ת
11.02.2020, 16:16

היה מקום להחמיר איתם הרבה יותר בגובה הפיצוי על מנת לשדר מסר חד משמעי לסוחרי הניקוטין האלה.